Forum Węgierskie

Pełna wersja: Podróż koleją po Węgrzech
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8
Zgodnie ze złożoną wcześniej w rockmaratonowym temacie obietnicą, zakładam temat o podróżowaniu kolejami węgierskimi. Zapraszam wszystkich do prostowania, jeśli coś przekręciłam oraz dodawania cennych informacji. Ja ze swej strony postaram się dodawać informacje, jeśli dowiem się czegoś później. Można również pytać, choć nie obiecuję odpowiedzi na bieżąco.

Tytułem wstępu powiem, że na Węgrzech przewozem pasażerów zajmuje się spółka MÁV-START Zrt. (Magyar Államvasutak – Węgierskie Koleje Państwowe), a na zachodzie kursujące również do Austrii GYSEV Zrt. (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút – Kolej Győr-Sopron-Ebenfurt, a po niemiecku: Raab–Oedenburg–Ebenfurter Eisenbahn AG, w skrócie Raaberbahn). Więcej przewoźników nie stwierdziłam (wiadomo, że do miejscowości przygranicznych będą dojeżdżać również pociągi z krajów sąsiednich), ale jeśli okazałoby się, że to jakieś niedopatrzenie, to poprawię.

Możemy spotkać się z pociągami następujących typów (mam nadzieję, że nic mi nie umknęło):
  • személyvonat – osobowe – zatrzymują się na każdym przystanku;
  • sebesvonat – nazwijmy je przyspieszonymi – o ile dobrze zaobserwowałam, zatrzymują się w okolicach Budapesztu na najważniejszych przystankach, a kiedy odjeżdżają dalej – już na wszystkich;
  • gyorsvonat – pospieszne – tu też nie mam całkowitej pewności, ale wygląda mi na to, że one zatrzymują się rzadziej niż osobowe i przyspieszone;
  • InterCity – pociągi ekspresowe z minimalną liczbą postojów i rezerwacją miejsc;
  • EuroCity – międzynarodowe pociągi ekspresowe;
  • RailJet – nowoczesne międzynarodowe pociągi ekspresowe (Austria, Niemcy);
  • EuroNight - nocne pociągi międzynarodowe.
Istnieją też pociągi EURegio – osobowe pociągi międzynarodowe należące do ÖBB, które dojeżdżają np. do Győru i miast przygranicznych.

W odróżnieniu od naszych kolei widać od razu, że system jest bardziej przejrzysty, nie ma miliarda przewoźników, każdego z kilkoma typami pociągów.



Bilety

Bilet na pierwsze cztery wymienione typy pociągów kosztuje tyle samo i zależy wyłącznie od długości trasy! Na InterCity trzeba oczywiście wykupić jeszcze miejscówkę, której cena zależy od pociągu i jego trasy (http://www.mav-start.hu/res/felaras_vona...16-tol.pdf).
Jeśli chodzi o pociągi międzynarodowe, można kupić szereg promocyjnych biletów do różnych krajów, niektóre w całkiem przyzwoitych cenach. Na stronie MÁVu jest przedstawiona szeroka oferta biletów do różnych krajów. Jest również możliwość zakupu niektórych biletów międzynarodowych przez internet (nie to, co u nas...) – otrzymuje się wtedy kod, który należy wpisać na dworcu do automatu biletowego, który drukuje zamówiony bilet. W ten sposób można zakupić również bilety w komunikacji krajowej, można także wydrukować je samemu w domu (nie sprawdzałam jeszcze czy wszystkie).

Bilety są nieco droższe niż u nas jeśli chodzi o pociągi osobowe, przyspieszone i pospieszne, a tańsze na Intercity.
Tabelka z cenami biletów normalnych: http://www.mav-start.hu/utazas/tarifa_20...&chapter=0
Tabelka z cenami biletów za przewóz rowerów i zwierząt: http://www.mav-start.hu/utazas/tarifa_20...chapter=10

Poza tym pociągami osobowymi, pospiesznymi i przyspieszonymi można jeździć także z budapeszteńskimi biletami długoterminowymi (Budapest Bérlet). Jeśli jedziemy dalej, można kupić bilet od stacji na granicy Budapesztu – wychodzi wtedy trochę taniej.

Zniżki
O dziwo, polscy studenci mogą liczyć na 50% zniżki w kolejach węgierskich! Informacja o tym jest jednak na tyle tajemnicza, że doczytać ją można tylko przekopując się przez węgierskojęzyczny GYIK (FAQ), ew. pytając panią w kasie na dworcu. Do zniżki studenckiej są upoważnione osoby, które posiadają legitymację studencką wystawioną w kraju UE, zawierającą imię, nazwisko, zdjęcie, nazwę uczelni i coś, na podstawie czego można stwierdzić jej ważność – tak jak u nas naklejka (nie wiem, jak patrzą na stare legitymacje z pieczątkami). To działa naprawdę, choć konduktorzy patrzą czasem z przerażeniem w oczach na legitymację z dużą ilością słowiańskich znaków.
Uwaga! Legitymacja ISIC nie uprawnia do zniżek!

Poza tym każdy obywatel UE do 26. roku życia może w weekendy (od piątku o 10 do północy w niedzielę, a także wymienione gdzieś na stronie dni świąteczne) podróżować ze zniżką 33%.
Tu jest przedstawiona tabelka ze wszystkimi zniżkami: http://www.mav-start.hu/utazas/kedvezmen...120101.php


Stacje
W przeciwieństwie do polskiego zwyczaju, na Węgrzech w nazwie stacji nie zawsze widnieje nazwa miasta, w którym się znajduje. Np. zarówno stacje i przystanki Budapest-Déli, Budapest-Keleti jak i Kelenföld, Budatétény czy Angyalföld znajdują się w granicach Budapesztu.

Tabor
Na wielu trasach kursują nowe elektryczne albo spalinowe zespoły trakcyjne z klimatyzacją i nowymi, ładnymi toaletami. Pociągi są zwykle wystarczająco długie, żeby pomieścić wszystkich podróżnych (jeszcze nigdy na Węgrzech nie spotkałam się z tym, żeby dla kogoś brakło miejsca siedzącego, co w naszym TLK jest w zasadzie normą, przynajmniej na tych trasach, na których jeżdżę) i jeżdżą stosunkowo często.
Tylko tytyłem uzupełnienia dodam, że w zaplanowaniu podróży pomoże ELVIRA
(29-07-2012, 22:38)riesling napisał(a): [ -> ]Tylko tytyłem uzupełnienia dodam, że w zaplanowaniu podróży pomoże ELVIRA
Co do rozkładu z internetu należy zwrócić uwagę na przesiadki. Można być zaskoczonym bo rozkład kolei węgierskich często proponuje przejazd między dworcami środkami komunikacji miejskiej. Tak jest np w relacji Lotnisko Budapeszt (Budapest Ferihegy) a np Siófok.
Tam rozkład proponuje zakończenie podróży na stacji Budapest Zugló i dalej przejazd autobusem komunikacji miejskiej 7, 7E, 173E do dworca Budapest Kelenföld i dalej ponownie pociąg.
Zrobiłam sobie w zeszłym tygodniu poprawiny wielkowęgierskiego tournee, tym razem trzy dni spędziłam w Serbii, czy jak kto woli na Délvidéku, z czego ozdjęciowana relacja już niedługo, a tymczasem oto czego się dowiedziałam jadąc pociągiem do Szegedu.

Wyszukałam sobie w Elvirze pociąg Bp-Segedyn i ze zdziwieniem stwierdziłam, że pokazuje mi za każdym razem o tej samej porze dwa pociągi - IC i gyors. Okazuje się, że na tę trasę MÁV zestawia skład zarówno z wagonów IC, jak i zwykłych wagonów. W tych pierwszych można podróżować, gdy uiści się dopłatę przewidzianą dla InterCity, a w tych drugich dopłaty robić nie trzeba.
(24-09-2012, 22:36)Lilly Lill napisał(a): [ -> ]Zrobiłam sobie w zeszłym tygodniu poprawiny wielkowęgierskiego tournee, tym razem trzy dni spędziłam w Serbii, czy jak kto woli na Délvidéku, z czego ozdjęciowana relacja już niedługo, a tymczasem oto czego się dowiedziałam jadąc pociągiem do Szegedu.

Koniecznie! Szczególnie ta serbska część właśnie. Czekam z niecierpliwością! Uśmiech
No to zacznijmy zadawac pytania Uśmiech

Jestem oprocz tego ze zapalonym podroznikiem (narazie tylko Europa) tez milosnikiem kolei . Mam swoj kanal na youtube gdzie zamieszczam nagrane przez siebie filmy kolejowe z miejsc gdzie bylem (niestety nie ma tego duzo ) dodatkowo robie sporo zdjec .
Moje pytanie a wlasciwie pytania sa nastepujace :
1. Jak wegierski odpowiednik Sluzb Ochrony Kolei zapatruje sie na takich ludzi jak ja ktorzy np stoja na dworcu Keletti i kreca filmy z pociagami i robia zdjecia ? Przeganiaja takich czy raczej patrza na takich ludzi poblazliwie (pytam bo w Polsce rozne mialem "przygody" i troche mandatow juz zaplacilem Uśmiech )
2. Jako ze oprocz robienia zdjec staram sie tez poznac historie kolei danego panstwa (wiem ze akurat Wegry maja ja bardzo bogata glownie za czasow Austro-Wegier) chcialbym zapytac czy w Budapeszcie lub jego poblizu (w Budapeszcie bede 5 dni) jest jakies Muzeum Kolejnictwa takie jak np to : www.cdmuseum.cz ? Ewentualnie jako ze tramwaj i metro to w sumie tez kolej czy jest jakies Muzeum Transportu Miejskiego ?

Bardzo dziekuje za pomoc
Węgierski odpowiednik sokisty to vasútőr. Nie wiem jakie jest prawo, zdarzyło mi się jednak kilkukrotnie robić zdjęcia czy filmiki kolejowe (też jestem takim mikolem-focistą, tylko że niedzielnym Oczko) i nikt mnie nie pogonił (chociaż akurat wtedy rzadko ktoś był w pobliżu).

Jeśli chodzi o muzea:
w Budapeszcie jest Muzeum Transportu (http://www.mmkm.hu/index.php/en/transport-museum), są tam wystawy poświęcone chyba wszystkim środkom transportu (kolej, komunikacja miejska, wozy, samochody, motocykle, statki). Mnie się bardzo podobało, chociaż w halach wystawowych jest zimno (a to po jakimś czasie przeszkadza, szczególnie jak się jest mną i się wgapia we wszystko dłużej niż ustawa przewiduje).

Na stacji metra Deák Tér jest muzeum pierwszej linii metra, a w Szentendre (nieopodal Budapesztu, dojeżdża tam kolejka HÉV ze stolicy) jest też muzeum Komunikacji Miejskiej, w tych jednak niestety nie byłam. O nich słów parę tu: http://bkv.hu/en/museums

W skansenie w Szentendre była też w jednym domu wystawa dotycząca historii kolei na Węgrzech (która oczywiście wessała mnie na prawie godzinę...) http://skanzen.hu/index.php?fm=1&am=56&dd=189


Btw. a może Wam nawet powrzucam te parę fot, które tu i ówdzie poczyniłam Uśmiech
Nie pytaj tylko dawaj Oczko A masz moze jakis kanal na yt ? Ja wlasciwie wegierski pociag widzialem tylko raz (EN Metropol) w Pradze . Nawet jechalem nim na wycieczke do Drezna Uśmiech

A tak wogole to pozdrawiam MiKola Oczko
W Lasku Miejskim jest Muzeum Transportu.
Na stacji metra na placu Deáka jest Muzeum Kolejki Podziemnej.
Na północ od dworca Nyugati jest Muzeum Historii Kolejnictwa.

[Ed.] Znaczy - jako uzupełnienie.
Lilly i Moziba bardzo dziekuje Uśmiech
Stron: 1 2 3 4 5 6 7 8