Liczba postów: 1,764
Liczba wątków: 236
Dołączył: 17.07.2012
Reputacja:
1,039
Przebiegająca bulwarem naddunajskim linia tramwajowa nr 2 w Budapeszcie trafiła do pierwszej dziesiątki najpiękniejszych linii tramwajowych świata. W książce "Podróże życia" wydanej przez National Geographic na 7. miejscu wspominana jest jako najpiękniejsza linia tramwajowa Budapesztu, wyprzedziła on lizbońską 28, amsterdamską 2, a nawet berlińską 68.
Linia powstała po II wojnie światowej.Prowadzi od placu Jászai Mari, zbliża się do brzegu Dunaju w okolicy placu Kossutha dalej wiedzie pod mostem Łańcuchowym (Lánchíd) do deptaku Naddunajskiego. Niezależnie od pory dnia przed oczyma podróżujących tym tramwajem pojawiają się niezwykłe widoki, z bliska mogą podziwiać budynek Parlamentu węgierskiego, deptak Naddunajski i pesztańskie hotele, a także odbijającą się w wodzie panoramę Budy z Bastą Rybacką, Kościołem Macieja i Zamkiem budańskim. W okresie letnim, w weekendy, na linii tej kursują zabytkowe składy tramwajowe, w grudniu w okresie adwentu tramwaje "ubrane są" w świetlną dekorację. Linia nr 2 to nie tylko atrakcja turystyczna to możliwość szybkiego przemieszczania się wzdłuż Dunaju tysięcy mieszkańców Budapesztu. To linia, którą od 1994 roku podróżował na posiedzenia Parlamentu, współwłaściciel słynnej Firmy Zwack Unicum, Zwack Péter. Jak często mówił w udzielanych wywiadach, chce z bliska poznawać problemy społeczeństwa kraju, który wrócił na drogę demokracji.
źródło: www.bkv.hu + informacje własne
Liczba postów: 2,303
Liczba wątków: 240
Dołączył: 28.01.2012
Reputacja:
375
No i nie sposób się nie zgodzić. "Dwójka" jest naprawdę urokliwa. Bardzo lubię też linię po drugiej stronie Dunaju, tę startującą z Batthyány tér. Niestety nie pamiętam jej numeru.
Liczba postów: 1,180
Liczba wątków: 77
Dołączył: 02.09.2012
Reputacja:
425
Jest tez linia 2A, troche krotsza od linii 2. Linia 2A kursuje tez od placu Jászai Mari (czyli od mostu Malgorzaty) do placu Boráros (czyli do mostu Petőfi).
Ta linia po drugiej stronie (czyli w Budzie) to 41.
Liczba postów: 746
Liczba wątków: 16
Dołączył: 13.08.2012
Reputacja:
279
Kiedyś podobno najładniejsza była trasa linii nr 58 (skąd do dokąd?). Takie opinie były w internecie na stronie pasjonatów komunikacji szynowej. Miałem gdzieś wydrukowane opisy komunikacji w Budapeszcie. Po pierwszym wyjeździe do Budapesztu, byłem zafascynowany mi.in. ogromem transportu publicznego, mnogością linii. Na planie Budapesztu studiowałem po kolei trasy. W pewnym momencie znałem lepiej trasy tramwajowe w Budapeszcie niż w Krakowie.
Podpowiadam - dla pasjonatów - dwie strony www.
http://villamosok.hu/
i po polsku http://www.psmkms.krakow.pl/tramwaje/zagranica/buda.htm
COMBINO SUPRA NF12B
Najnowszymi pojazdami eksploatowanymi w Budapeszcie są wozy Combiono Supra NF12B. Są to obecnie najdłuższe wagony tramwajowe na świecie, liczą bowiem 54 metry długości i są w pełni niskopodłogowe. Wyprodukowane zostały w latach 2006 - 2007. Ich dostawa opóźniła się z powodu problemów z pękającymi aluminiowymi elementami konstrukcji w innych tramwajach Combino. W budapesztańskich wozach przeprojektowano konstrukcję oraz zastosowano stalowe łączniki. Zrezygnowano między innymi z podwieszanych członów, tak więc wszystkie sześć członów tramwaju oparte jest na wózkach. Z powodu wielkości, pojazd zasilany jest z dwóch pantografów. Wnętrze jest bardzo przestronne, co uzyskano głównie poprzez minimalizację miejsc siedzących. Niestety, przedsiębiorstwo BVK zrezygnowało z klimatyzacji przedziału pasażerskiego.
Miasto dysponuje obecnie czterdziestoma wozami tego typu. Kursują wyłącznie na liniach numer 4 i 6, okalających centrum Budapesztu. Rozważane jest również skierowanie tych wozów w weekendy na linię numer 1.
Liczba postów: 1,764
Liczba wątków: 236
Dołączył: 17.07.2012
Reputacja:
1,039
(04-11-2012, 17:26)Ribizli napisał(a): (...)Ta linia po drugiej stronie (czyli w Budzie) to 41.
Obok 41 jeżdżącej na trasie Batthyány tér - Kamaraerdei ifjusági park jest jeszcze linia 19 kursująca w Budzie wzdłuż Dunaju. Trasa tego tramwaju to Batthyány tér - Kelenföldi Pályaudvar (dworzec kolejowy Kelenföldi). Również tramwaj nr 18 jedzie wzdłuż Dunaju w Budzie jednak na krótszym odcinku bo od Gellérta do mostu Elżbiety i tam skręca w lewo w kierunku Déli pu (dworzec kolejowy południowy) aby dotrzeć do Savoya park (pełna trasa Széll Kálmán tér - Savoya park).
Liczba postów: 480
Liczba wątków: 4
Dołączył: 31.01.2012
Reputacja:
113
58 jeździło z placu Moskwy do Zugligetu - szczegóły.
Liczba postów: 1,764
Liczba wątków: 236
Dołączył: 17.07.2012
Reputacja:
1,039
05-11-2012, 11:19
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 05-11-2012, 11:20 przez Waldek.)
(04-11-2012, 19:47)rwmagyar napisał(a): Kiedyś podobno najładniejsza była trasa linii nr 58 (skąd do dokąd?). (...) Linia 58 zaczynała się na placu Széll Kálmán (Moszkva tér), a później startowała Budagyöngye. Przystanek końcowy czyli po krakowsku pętla to Zugliget.
Tramwaje kursowały do 17 stycznia 1977 roku. W momencie likwidacji obiecywano podróżnym trolejbusy ale skończyło się na kopcących autobusach -rolę tramwaju 58 przejęła linia autobusowa 158, później zastąpiono ją przedłużoną 91, a dalej 291 (startuje z dworca Zachodniego aby dojechać do Zugliget, Libegő) i 222 (Széll Kálmán (Moszkva tér) - Budakeszi, Honfoglalás sétány.
Rzeczywiście okolica po której kursował tramwaj 58 należała do klimatycznych.
Parę zdjęć można znaleźć na stronie: http://hampage.hu/trams/58-as/index.html
Moziba uprzedził mnie.
Liczba postów: 1,180
Liczba wątków: 77
Dołączył: 02.09.2012
Reputacja:
425
Po warszawsku tez pętla, a po lodzku krańcówka
Liczba postów: 1,764
Liczba wątków: 236
Dołączył: 17.07.2012
Reputacja:
1,039
(05-11-2012, 11:28)Ribizli napisał(a): Po warszawsku tez pętla, a po lodzku krańcówka
Po warszawsku nie wiedziałem, stawiałbym bardziej na krańcówkę. W końcu w Warszawie nie wychodzi się (według mojej wiedzy) na pole i angielka to angielka a nie weka. Nie miejsce na ciągnięcie dalej tych porównań bo pewnie mod da czerwona kartkę. A propo karty to w Łodzi migawka.
Liczba postów: 746
Liczba wątków: 16
Dołączył: 13.08.2012
Reputacja:
279
Wcześniej 41 - ka zaczynała trasę dalej od centrum - a nawet daleko - trasa sięgała dalej, pętla była, chyba jako jedyna poza granicami miasta w Budaörs.
|