15-12-2013, 16:59
(15-12-2013, 13:15)Rafał napisał(a): Nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie. Słowacka droga 14 (Turc. Teplice - Harmanec - Bańska Bystrzyca) wygląda mi na widokową alternatywę dla płatnej R1 na odc. Zwoleń - Żiar n.H. i latem wybrałbym ją bez wahania, ale jak wygląda droga 14 w perspektywie jazdy zimą? Na mapie widzę, że to kręta przeprawa przez góry do wysokości ok. 800 m n.p.m. Jakie są tam największe kąty nachylenia, czy nie ma obowiązku jazdy na łańcuchach śniegowych, jak z nawierzchnią (dziury, zaspy, śnieg, lód)?Rafał - Ze Zvolena do Ziar na Hronom to ok.33 km, trochę kręci koło Breznicy... po co jechać takim wielkim łukiem - to jest alterntywa dla R1. Ta droga nr.14 (ok.25 km) faktycznie jest kręta ale nie na całej jej długości, nie było dziur. Jechałem tamtędy zimą, ale pamiętać należy o oponach zimowych, to obowiązek na Słowacji, mnie na tej trasie sprawdzali - skierowano mnie na parking przy grotach w celu kontroli. Droga była ośnieżona i posypana drobnym grysem (na tym odcinku jest zakaz chemicznego posypu) należy jechać wolniej i w większych odstępach, pamiętać należy o tym, że na zjeździe nawet po posypanym śniegu należy zredukować bieg nawet do II. i jechać tylko na wolnych obrotach. Zwracaj uwagę na odpowiednie oznakowanie stosowane tylko zimą . Łańcuchów nie miałem, ale jeśli jest oznakowanie o obowiązku ich stosowania na autach do 3,5T, to nie jedź taką drogą.
PS. pytanie o drogę 14 w związku z planowaną trasą Salgótarján-Katowice