28-09-2024, 1:38
(20-08-2024, 8:08)jurow napisał(a): Kiedy planują otwarcie
Naprawa gwarancyjna na autostradzie M30.
Oto prace, które ma wykonać STRABAG.
Podłoże drogowe na odcinku autostrady M30 powyżej Miszkolca zostało praktycznie zerwane z powodu skomplikowanych procesów wodnych i glebowych. W minionym okresie wykonawca wykorzystał szczegółowe badania na miejscu (geodezyjne, geoelektryczne, głębokie wiercenia gleby, monitorowanie poziomu wody) i pomiary w celu ujawnienia stanu podpowierzchniowego spowodowanego pojawieniem się wody warstwowej i ruchów podłoża, których nie przewidział na etapie planowania. Wskazują one, że górna część podłoża gruntowego na przedmiotowym obszarze składa się z warstw o grubości 10-30 m, nad którymi zalega zagęszczony grunt o umiarkowanej wytrzymałości na ścinanie, o zmiennym nasyceniu zarówno pod względem miejsca, jak i głębokości, w którym występowanie i przemieszczanie się wody jest nieprzewidywalne. Spowodowało to, że struktura gleby stała się niestabilna".
Oto prace, które ma wykonać STRABAG.
Podłoże drogowe na odcinku autostrady M30 powyżej Miszkolca zostało praktycznie zerwane z powodu skomplikowanych procesów wodnych i glebowych. W minionym okresie wykonawca wykorzystał szczegółowe badania na miejscu (geodezyjne, geoelektryczne, głębokie wiercenia gleby, monitorowanie poziomu wody) i pomiary w celu ujawnienia stanu podpowierzchniowego spowodowanego pojawieniem się wody warstwowej i ruchów podłoża, których nie przewidział na etapie planowania. Wskazują one, że górna część podłoża gruntowego na przedmiotowym obszarze składa się z warstw o grubości 10-30 m, nad którymi zalega zagęszczony grunt o umiarkowanej wytrzymałości na ścinanie, o zmiennym nasyceniu zarówno pod względem miejsca, jak i głębokości, w którym występowanie i przemieszczanie się wody jest nieprzewidywalne. Spowodowało to, że struktura gleby stała się niestabilna".
Autostrada została zaprojektowana i wybudowana przez Grupę STRABAG. Odcinek został otwarty trzy lata temu, w październiku 2021 roku. Z biegiem czasu operator odcinka autostrady, MKIF Zrt., wykrył na drodze pęknięcia nawierzchni i osiadanie o różnej skali i intensywności, aż w końcu, 17 lutego 2024 r., odcinek między Miszkolcem a Szikszó musiał zostać zamknięty na całej szerokości. Następnie Ministerstwo Budownictwa i Transportu poleciło wykonawcy zbadanie przyczyny usterki, zaproponowanie środków zaradczych i wykonanie ich tak szybko, jak to technicznie możliwe.
Naprawa nie będzie łatwa. STRABAG rozbierze nasyp na całej długości i wysokości pod prawą jezdnią oraz co najmniej 4 metry poniżej poziomu nawierzchni pod lewym jezdnią i odbuduje nasyp po zainstalowaniu odpowiedniego systemu odwadniającego. Po lewej stronie zastosowany zostanie system głębokiego drenażu w celu odprowadzenia wody z warstw na różnych głębokościach, a seria siedmiu rzędów pali, z których każdy będzie miał około 20-25 m długości w zależności od głębokości podłoża skalnego, zostanie zainstalowana, aby zapobiec przemieszczaniu się podłoża, co może powodować osiadanie. Naprawy gwarancyjne autostrady to poważne zadanie dlatego ministerstwo Transportu skonsultowało się z ekspertami z Katedry Geotechniki Budapeszteńskiego Uniwersytetu Technicznego (BME) przed zleceniem napraw gwarancyjnych. Obecnie wygląda na to, że prace potrwają 10-11 miesięcy, a wykonawca będzie musiał zapewnić naprawę w ramach swoich zobowiązań gwarancyjnych. W międzyczasie ruch na dotkniętych odcinkach został przekierowany.
Źródło: Tamás Rácz traffix.hu