04-11-2012, 19:47
Kiedyś podobno najładniejsza była trasa linii nr 58 (skąd do dokąd?). Takie opinie były w internecie na stronie pasjonatów komunikacji szynowej. Miałem gdzieś wydrukowane opisy komunikacji w Budapeszcie. Po pierwszym wyjeździe do Budapesztu, byłem zafascynowany mi.in. ogromem transportu publicznego, mnogością linii. Na planie Budapesztu studiowałem po kolei trasy. W pewnym momencie znałem lepiej trasy tramwajowe w Budapeszcie niż w Krakowie.
Podpowiadam - dla pasjonatów - dwie strony www.
http://villamosok.hu/
i po polsku http://www.psmkms.krakow.pl/tramwaje/zagranica/buda.htm
COMBINO SUPRA NF12B
Najnowszymi pojazdami eksploatowanymi w Budapeszcie są wozy Combiono Supra NF12B. Są to obecnie najdłuższe wagony tramwajowe na świecie, liczą bowiem 54 metry długości i są w pełni niskopodłogowe. Wyprodukowane zostały w latach 2006 - 2007. Ich dostawa opóźniła się z powodu problemów z pękającymi aluminiowymi elementami konstrukcji w innych tramwajach Combino. W budapesztańskich wozach przeprojektowano konstrukcję oraz zastosowano stalowe łączniki. Zrezygnowano między innymi z podwieszanych członów, tak więc wszystkie sześć członów tramwaju oparte jest na wózkach. Z powodu wielkości, pojazd zasilany jest z dwóch pantografów. Wnętrze jest bardzo przestronne, co uzyskano głównie poprzez minimalizację miejsc siedzących. Niestety, przedsiębiorstwo BVK zrezygnowało z klimatyzacji przedziału pasażerskiego.
Miasto dysponuje obecnie czterdziestoma wozami tego typu. Kursują wyłącznie na liniach numer 4 i 6, okalających centrum Budapesztu. Rozważane jest również skierowanie tych wozów w weekendy na linię numer 1.
Podpowiadam - dla pasjonatów - dwie strony www.
http://villamosok.hu/
i po polsku http://www.psmkms.krakow.pl/tramwaje/zagranica/buda.htm
COMBINO SUPRA NF12B
Najnowszymi pojazdami eksploatowanymi w Budapeszcie są wozy Combiono Supra NF12B. Są to obecnie najdłuższe wagony tramwajowe na świecie, liczą bowiem 54 metry długości i są w pełni niskopodłogowe. Wyprodukowane zostały w latach 2006 - 2007. Ich dostawa opóźniła się z powodu problemów z pękającymi aluminiowymi elementami konstrukcji w innych tramwajach Combino. W budapesztańskich wozach przeprojektowano konstrukcję oraz zastosowano stalowe łączniki. Zrezygnowano między innymi z podwieszanych członów, tak więc wszystkie sześć członów tramwaju oparte jest na wózkach. Z powodu wielkości, pojazd zasilany jest z dwóch pantografów. Wnętrze jest bardzo przestronne, co uzyskano głównie poprzez minimalizację miejsc siedzących. Niestety, przedsiębiorstwo BVK zrezygnowało z klimatyzacji przedziału pasażerskiego.
Miasto dysponuje obecnie czterdziestoma wozami tego typu. Kursują wyłącznie na liniach numer 4 i 6, okalających centrum Budapesztu. Rozważane jest również skierowanie tych wozów w weekendy na linię numer 1.