06-11-2012, 1:35
(05-11-2012, 18:40)rwmagyar napisał(a): Wcześniej 41 - ka zaczynała trasę dalej od centrum - a nawet daleko - trasa sięgała dalej, pętla była, chyba jako jedyna poza granicami miasta w Budaörs.
Trochę historii:
Pierwsze tramwaje 41 wyruszyły 1. lipca 1914 roku na trasę Szent Gellért tér przez Budafok i Kamaraerdő do Törökbálint. W dniu 26 grudnia 1942. roku rozpoczęła się eksploatacja nowej pętli (= hurokvégállomás) na placu Móricz Zsigmond razem z budynkiem w kształcie grzyba. Była tam pętla HÉV-ów (do Törökbálint, Kelenvölgy, Kamaraerdő i do Budaörs'u), W 1944 roku wysadzono w powietrze wiadukt w Budofoku i ruch na tej linii został wstrzymany. Ponownie uruchomiono linię tramwajową 23. maja 1945. roku. Pociągi HÉV jeździły z mniejszą prędkością i utrudniały ruch tramwajom. W 1962. pociągi HÉV zostały zastąpione przez tramwaje. Linia do Törökbálint dostała oznaczenie 41. . Szyny za Budaörs zostały rozebrane. Pętla zewnętrza powstała przy wiadukcie Budaörs'ańskim (wspólny odcinek autostrady M1 i M7. Od 1972. roku tramwaj 41 kursował na trasie Budaörs - Budafok, Forgalmi telep (dzisiaj: Budafok kocsiszín (zajezdnia)). Od 1977. przesunięto pętlę do Kamaraerdő.