Chiński BYD podpisał umowę o strategicznej współpracy z węgierskim rządem i przeniesie swoją europejską siedzibę na Węgry, tworząc 2000 nowych miejsc pracy w kraju, ujawnił Viktor Orbán w transmisji na żywo na Facebooku.
Zoltán Kovács, sekretarz stanu ds. komunikacji, ogłosił porozumienie podczas czwartkowej konferencji prasowej z udziałem Viktora Orbána i Vanga Chuan-fu, prezesa i dyrektora generalnego BYD. Umowa została podpisana przez wiceprezeskę wykonawczą BYD Stellę Li i węgierskiego ministra spraw zagranicznych i handlu Pétera Szijjártó.
Zoltán Kovács, sekretarz stanu ds. komunikacji, ogłosił porozumienie podczas czwartkowej konferencji prasowej z udziałem Viktora Orbána i Vanga Chuan-fu, prezesa i dyrektora generalnego BYD. Umowa została podpisana przez wiceprezeskę wykonawczą BYD Stellę Li i węgierskiego ministra spraw zagranicznych i handlu Pétera Szijjártó.
Rząd przygotował już grunt pod inwestycję w środę: w dekrecie 103/2025 ogłosił obszar obok fabryki autobusów BYD w Komárom priorytetowym projektem inwestycyjnym w branży motoryzacyjnej.
Trzeci co do wielkości producent samochodów na świecie i największy producent samochodów elektrycznych ogłosił w 2023 r., że zbuduje swoją pierwszą europejską fabrykę w Segedynie. Według doniesień prasowych w zakładzie w który zainwestują 1400-1600 mld HUF, będzie początkowo produkowane 150-200 tys. samochodów rocznie, z możliwością późniejszego zwiększenia tej liczby do 350 tys. samochodów.
BYD zwiększa swoją sprzedaż w bardzo szybkim tempie i znacząco wypiera zagranicznych producentów z chińskiego rynku. Chociaż obecnie sprzedaje większość swoich samochodów w Chinach, w najbliższej przyszłości zamierza mocno skupić się na rynku europejskim. W tym celu buduje fabrykę w Segedynie . W lipcu 2024 roku firma ogłosiła, że powstanie jej zakład w Turcji.
Oba europejskie zakłady będą produkować modele elektryczne i hybrydowe typu plug-in. BYD nie produkuje konwencjonalnych pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi od 2022 roku.
Oba europejskie zakłady będą produkować modele elektryczne i hybrydowe typu plug-in. BYD nie produkuje konwencjonalnych pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi od 2022 roku.
Przez długi czas zastanawiano się, gdzie będą produkowane akumulatory do samochodów produkowanych na Węgrzech. Chociaż wcześniej sugerowano, że inwestycja ta mogłaby mieć miejsce również na południu Węgier, burmistrz Segedynu László Botka stanowczo wykluczył możliwość budowy fabryki akumulatorów w Segedynie.
Europejska główna siedziba BYD do tej pory była w Holandii, ale już pod konie 2024 roku źródła branżowe wskazywały, że firma rozważa przeniesienie swojej siedziby na Węgry. W ostatnich miesiącach firma rozważała również utworzenie europejskiego centrum badawczo-rozwojowego.
Firma BYD została założona w 1995 roku przez chińskiego chemika Vang Chuan-fu, który dostrzegł szansę biznesową w produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Firma zaczęła produkować akumulatory głównie do telefonów i w ciągu dziesięciu lat stała się jednym z największych producentów akumulatorów na świecie.
W 2003 roku fabryka Xian Qinhuan Automobile została przejęta i przemianowana na BYD Auto. Początkowo produkowała pojazdy oparte na zagranicznych modelach, ale obecnie sprzedaje samochody w całości opracowane we własnym zakresie.
Jednym z kluczy do sukcesu BYD jest to, że zarówno produkcja samochodów, jak i akumulatorów odbywa się w ramach tej samej grupy, dzięki czemu mogą je rozwijać równolegle i zgodnie z potrzebami .
Model ten okazał się niezwykle skuteczny: w 2024 r. wyprzedzili Teslę, byłego lidera na rynku samochodów elektrycznych, ze sprzedażą przekraczającą 100 miliardów dolarów.Model ten okazał się niezwykle skuteczny: w 2024 r. wyprzedzili Teslę, byłego lidera na rynku samochodów elektrycznych, ze sprzedażą przekraczającą 100 miliardów dolarów.
W 2003 roku fabryka Xian Qinhuan Automobile została przejęta i przemianowana na BYD Auto. Początkowo produkowała pojazdy oparte na zagranicznych modelach, ale obecnie sprzedaje samochody w całości opracowane we własnym zakresie.
Jednym z kluczy do sukcesu BYD jest to, że zarówno produkcja samochodów, jak i akumulatorów odbywa się w ramach tej samej grupy, dzięki czemu mogą je rozwijać równolegle i zgodnie z potrzebami .
Model ten okazał się niezwykle skuteczny: w 2024 r. wyprzedzili Teslę, byłego lidera na rynku samochodów elektrycznych, ze sprzedażą przekraczającą 100 miliardów dolarów.Model ten okazał się niezwykle skuteczny: w 2024 r. wyprzedzili Teslę, byłego lidera na rynku samochodów elektrycznych, ze sprzedażą przekraczającą 100 miliardów dolarów.
Źródło: Penzcentrum.hu
