03-03-2013, 1:13
(02-03-2013, 11:46)Ribizli napisał(a): 143 lata temu zaczela dzialac kolejka Budavári Sikló?
Kolejka była drugim takim obiektem w Europie.
Budowę kolejki rozpoczęto w 1868 roku. W dniu 2.03.1870 roku rozpoczęła się jej eksploatacja. Kolejka posiadała napęd parowy (maszynownia znajdowała się przy dolnej stacji). Wagony połączone liną stalową poruszały się wahadłowo.
Długość trasy wynosi 93 m, różnica poziomów pomiędzy stacją dolną a górną około 50 m. Nachylenie trasy ponad 31 stopni.
O jej popularności może świadczyć fakt, że w roku 1873 przewiozła 1 500 000 pasażerów.
Kolejka podczas drugiej wojny światowej została zbombardowana.
W latach 1948-49 ruiny kolejki zostały uprzątnięte. Eksploatacja została przerwana do 4 czerwca 1986 r.
Aktualnie kolejka przewozi rocznie ponad 500 000 do 1 000 000 podróżnych.
Jest napędzana silnikiem elektrycznym zamontowanym pod górną stacją.
Kolejka ma rozstaw szyn 1435 mm (typowy w kolejnictwie).
Wagony maja swoje nazwy: Margit (kursuje od strony tunelu Adama Clarka),
a drugi Gellért (od strony wzgórza Gellérta).
Zostały one wyremontowane w 2009 roku.
Kolejka jest zaprojektowana na szybkość 3 m/s, jednak na prośbę turystów kursuje z prędkością około 1,5 m/s.
źródła: wikipedia.hu i materiały BKV