17-06-2012, 23:53
Republika Węgierska zapewnia swoim obywatelom swobodę prowadzenia działalności gospodarczej. Gwarantuje to wprowadzona na początku przemian ustrojowych - w 1990 roku - ustawa o prywatnej przedsiębiorczości (Evt., V 1990). Po przystąpieniu Węgier do Unii Europejskiej ustawa ta odnosi się również do obywateli innych państw członkowskich Wspólnoty.
Kto może założyć działalność gospodarczą na Węgrzech?
Działalność gospodarczą na Węgrzech może założyć:
Obywatel Węgier.
Obywatel innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego na podstawie zawartych z nimi porozumień, również obywatel Wspólnoty Europejskiej, a także państw nie należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lecz które przyjęły zasady dotyczące swobodnego osiedlania się na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Osoby, których nie obejmuje punkt 2, ale które są objęte ustawą o swobodnym wjeździe i pobycie oraz które korzystają z posiadanego prawa swobodnego wjazdu i pobytu na terenie Węgier.
Osoby posiadające status imigranta lub osiedlonego z krajów trzecich, nadany im na podstawie pozwolenia o pracę zarobkową, złączenia z rodziną lub wykonywania pracy badawczej, a także o statusie uchodźcy, które są objęte ustawą o swobodnym wjeździe i pobycie, i wynikającymi z niej prawami obowiązującymi na terenie Węgier.
Działalności gospodarczej na Węgrzech nie może założyć:
Osoba o ograniczonej zdolności do czynności prawnych lub która nie ma zdolności do czynności prawnych.
Osoba, która została skazana wyrokiem sądu na karę pozbawienia wolności za naruszenie zasad porządku publicznego, prawa międzynarodowego i gospodarczego oraz własności prywatnej, do czasu pełnego zwolnienia go od karnych następstw prawnych tego czynu.
Osoba, która została skazana prawomocnym wyrokiem za świadome czyny karalne na roczne lub dłuższe pozbawienie wolności, do czasu pełnego zwolnienia go od karnych następstw prawnych tego czynu.
Osoba, która jest udziałowcem w firmie prywatnej lub członkiem zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.
Rejestracja działalności gospodarczej
Od 1 stycznia 2010 r. warunkiem rozpoczęcia indywidualnej działalności gospodarczej na Węgrzech jest zgłoszenie takiej intencji odpowiednim organom władzy. Zgłoszenia dokonuje się drogą elektroniczną. Osobie przejawiającej wolę podjęcia działalności gospodarczej zostaje wygenerowana bezpłatna „bramka petenta" /"ügyfélkapu"/, która umożliwia wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszeniowego. System automatycznie sygnalizuje petentowi ewentualne błędy w wypełnionym formularzu. Po wprowadzeniu prawidłowo wypełnionej ankiety system automatycznie tworzy numer podatkowy i statystyczny przedsiębiorcy, a następnie przekazuje jego dane organowi prowadzącemu ewidencję. Przedsiębiorca otrzymuje zaświadczenie o nadanym numerze ewidencyjnym. Organ prowadzący ewidencję zawiadamia urzędy - podatkowy i statystyczny, zakład ubezpieczenia społecznego oraz urząd wg. siedziby spółki, o fakcie wpisania przedsiębiorcy do rejestru osób prowadzących działalność gospodarczą.
Ze zgłoszeniem rozpoczęcia działalności nie wiążą się żadne koszty.
Nie jest już warunkiem rozpoczęcia działalności uzyskanie „legitymacji przedsiębiorcy", jednak na jego prośbę legitymacja taka może być wystawiona. Zawiera ona wszystkie dane rejestrowe. W przypadku, gdy przedsiębiorca osobiście zgłasza się po legitymację, wystawiana jest ona na poczekaniu. W trybie korespondencyjnym - przesyłana zostaje w ciągu 8 dni roboczych, liczonych od dnia złożenia wniosku.
Zgłaszanie zmian danych
Wszelkie zmiany dotyczące danych związanych z działalnością gospodarczą należy zgłaszać w terminie 15 dni od nastąpienia w/w zmiany na e-formularzu dostępnym na portalu odpowiednich organów poprzez „bramkę petenta”. Formularz musi zawierać dane osobowe właściciela, jego NIP oraz opis wszelkich zmian. Również wszelkie wymagane - wg aktualnych przepisów prawnych - dane do Urzędu Skarbowego mogą być przekazane do w/w urzędu tą drogą poprzez „bramkę petenta”. Ze zgłoszeniem zmian nie wiążą się żadne koszty. Przedsiębiorca posiadający „legitymację przedsiębiorcy" w przypadku zmian danych zobowiązany jest osobiście lub pocztą dostarczyć legitymację do urzędu. W dniu otrzymania jej przez urząd legitymacja zostaje unieważniona, co zostanie ujęte w rejestrze urzędu.
Główne zasady prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej
Przedsiębiorca indywidualny może prowadzić wiele rodzajów działalności na obszarze wielu zakładów i oddziałów.
Działalność wymagająca pozwoleń urzędowych może być rozpoczęta tylko po uzyskaniu w/w pozwolenia i do czasu jego ważności.
Przedsiębiorca indywidualny może zatrudniać pracowników, pracowników tymczasowych, członków rodziny lub uczniów szkół zawodowych.
Przedsiębiorca indywidualny może prowadzić działalność wymagającą konkretnych uprawnień, jeśli posiada w/w uprawnienia lub zatrudnia osobę posiadająca w/w uprawnienia (w przypadku wielu zakładów lub oddziałów – w każdym z nich).
Przedsiębiorca indywidualny posiadający wiele zakładów lub oddziałów musi rozszerzyć pozwolenie na daną działalność na wszystkie z nich.
Przedsiębiorca indywidualny jest zobowiązany do każdorazowego umieszczenia informacji „przedsiębiorca indywidualny” (egyéni vallalkozó – w skrócie „e.v”) i numeru NIP przy podpisie składanym w związku z jego działalnością gospodarczą. W przypadku śmierci przedsiębiorcy indywidualnego, jego małżonek/małżonka lub uprawniony spadkobierca może kontynuować działalność gospodarczą z wymogiem zgłoszenia w/w faktu w terminie 90 dni do odpowiednich jednostek urzędowych.
Przedsiębiorca indywidualny jest zobowiązany posiadać przynajmniej jedno bieżące konto bankowe w banku działającym w ramach prawa węgierskiego. Należy je odtworzyć max. 15 dni od otrzymania NIP-u.
Prywatni przedsiębiorcy w dalszym ciągu odpowiadają całym swoim majątkiem, w sposób nieograniczony za zobowiązania powstające w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej.
Czasowe zawieszenie działalności
Nowe regulacje umożliwiają czasowe zawieszenie działalności na okres od 1 miesiąca do 5 lat. Powyższą zmianę należy zgłosić na e-formularzu dostępnym na portalu odpowiednich organów poprzez „bramkę petenta”, podając powód i datę zawieszania działalności. Po przyjęciu zawieszenia przez urząd sam powiadomi pozostałe urzędy. Od daty zawieszenia do momentu wznowienia działalności przedsiębiorca indywidualny nie może podejmować żadnych zobowiązań, podpisywać umów czy podejmować się działań w obrębie działalności firmy. Wznowienie działalności należy zgłosić na e-formularzu dostępnym na portalu odpowiednich organów poprzez „bramkę petenta”, załączając odpowiednie dokumenty poświadczające posiadanie odpowiednich i aktualnych uprawnień, jeśli takowe są potrzebne. Urząd zawiadomi pozostałe urzędy o wznowieniu działalności.
Przedsiębiorca indywidualny jest zobowiązany zdać legitymację przedsiębiorcy na czas zawieszenia działalności.
Likwidacja działalności
Działalność przedsiębiorcy indywidualnego może zostać zamknięta przez odpowiednie urzędy, gdy:
Przedsiębiorca indywidualny zgłosi likwidację do odpowiedniego urzędu,nastąpi to z dniem zgłoszenia.
Przedsiębiorca indywidualny założy inną działalność, bądź stanie się członkiem innego przedsiębiorstwa. Jego poprzednia działalność może zostać włączona w nową z odpowiednim zastosowaniem przepisów prawnych.
Z dniem śmierci przedsiębiorcy indywidualnego.
Z dniem uprawomocnienia się decyzji wydanej przez odpowiedni sąd dot. ograniczenia lub odebrania zdolności do czynności prawnych.
Z dniem uprawomocnienia się decyzji wydanej przez Urząd Skarbowy dot. odebrania numeru NIP.
W przypadku wystąpienia okoliczności zawartych w ustawie CXV. z 2009 roku Par.3. Ustęp 2 litera b) oraz c),
Z dniem zakończenia kontroli opisanych w ustawie CXV. z 2009 roku Par.11. Ustęp 3 do 6.
Odpowiednie urzędy są uprawnione do zabronienia kontynuowania działalności:
a) w przypadku wystąpienia uzasadnionych przyczyn uniemożliwiających jej podjęcie lub kontynuowanie.
b) po upływie 5 lat od zawieszenia, jeżeli przedsiębiorca nie podejmuje odpowiednich kroków w celu kontynuowania działalności.
c) jeżeli przedsiębiorca indywidualny żadnej z działalności nie prowadzi zgodnie z przepisami prawa.
Z punktu widzenia osób prowadzących już działalność gospodarczą - z nowymi przepisami nie będą wiązały się żadne obowiązki.
Źródło: Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Budapeszcie
Kto może założyć działalność gospodarczą na Węgrzech?
Działalność gospodarczą na Węgrzech może założyć:
Obywatel Węgier.
Obywatel innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego na podstawie zawartych z nimi porozumień, również obywatel Wspólnoty Europejskiej, a także państw nie należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, lecz które przyjęły zasady dotyczące swobodnego osiedlania się na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Osoby, których nie obejmuje punkt 2, ale które są objęte ustawą o swobodnym wjeździe i pobycie oraz które korzystają z posiadanego prawa swobodnego wjazdu i pobytu na terenie Węgier.
Osoby posiadające status imigranta lub osiedlonego z krajów trzecich, nadany im na podstawie pozwolenia o pracę zarobkową, złączenia z rodziną lub wykonywania pracy badawczej, a także o statusie uchodźcy, które są objęte ustawą o swobodnym wjeździe i pobycie, i wynikającymi z niej prawami obowiązującymi na terenie Węgier.
Działalności gospodarczej na Węgrzech nie może założyć:
Osoba o ograniczonej zdolności do czynności prawnych lub która nie ma zdolności do czynności prawnych.
Osoba, która została skazana wyrokiem sądu na karę pozbawienia wolności za naruszenie zasad porządku publicznego, prawa międzynarodowego i gospodarczego oraz własności prywatnej, do czasu pełnego zwolnienia go od karnych następstw prawnych tego czynu.
Osoba, która została skazana prawomocnym wyrokiem za świadome czyny karalne na roczne lub dłuższe pozbawienie wolności, do czasu pełnego zwolnienia go od karnych następstw prawnych tego czynu.
Osoba, która jest udziałowcem w firmie prywatnej lub członkiem zarządu w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.
Rejestracja działalności gospodarczej
Od 1 stycznia 2010 r. warunkiem rozpoczęcia indywidualnej działalności gospodarczej na Węgrzech jest zgłoszenie takiej intencji odpowiednim organom władzy. Zgłoszenia dokonuje się drogą elektroniczną. Osobie przejawiającej wolę podjęcia działalności gospodarczej zostaje wygenerowana bezpłatna „bramka petenta" /"ügyfélkapu"/, która umożliwia wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszeniowego. System automatycznie sygnalizuje petentowi ewentualne błędy w wypełnionym formularzu. Po wprowadzeniu prawidłowo wypełnionej ankiety system automatycznie tworzy numer podatkowy i statystyczny przedsiębiorcy, a następnie przekazuje jego dane organowi prowadzącemu ewidencję. Przedsiębiorca otrzymuje zaświadczenie o nadanym numerze ewidencyjnym. Organ prowadzący ewidencję zawiadamia urzędy - podatkowy i statystyczny, zakład ubezpieczenia społecznego oraz urząd wg. siedziby spółki, o fakcie wpisania przedsiębiorcy do rejestru osób prowadzących działalność gospodarczą.
Ze zgłoszeniem rozpoczęcia działalności nie wiążą się żadne koszty.
Nie jest już warunkiem rozpoczęcia działalności uzyskanie „legitymacji przedsiębiorcy", jednak na jego prośbę legitymacja taka może być wystawiona. Zawiera ona wszystkie dane rejestrowe. W przypadku, gdy przedsiębiorca osobiście zgłasza się po legitymację, wystawiana jest ona na poczekaniu. W trybie korespondencyjnym - przesyłana zostaje w ciągu 8 dni roboczych, liczonych od dnia złożenia wniosku.
Zgłaszanie zmian danych
Wszelkie zmiany dotyczące danych związanych z działalnością gospodarczą należy zgłaszać w terminie 15 dni od nastąpienia w/w zmiany na e-formularzu dostępnym na portalu odpowiednich organów poprzez „bramkę petenta”. Formularz musi zawierać dane osobowe właściciela, jego NIP oraz opis wszelkich zmian. Również wszelkie wymagane - wg aktualnych przepisów prawnych - dane do Urzędu Skarbowego mogą być przekazane do w/w urzędu tą drogą poprzez „bramkę petenta”. Ze zgłoszeniem zmian nie wiążą się żadne koszty. Przedsiębiorca posiadający „legitymację przedsiębiorcy" w przypadku zmian danych zobowiązany jest osobiście lub pocztą dostarczyć legitymację do urzędu. W dniu otrzymania jej przez urząd legitymacja zostaje unieważniona, co zostanie ujęte w rejestrze urzędu.
Główne zasady prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej
Przedsiębiorca indywidualny może prowadzić wiele rodzajów działalności na obszarze wielu zakładów i oddziałów.
Działalność wymagająca pozwoleń urzędowych może być rozpoczęta tylko po uzyskaniu w/w pozwolenia i do czasu jego ważności.
Przedsiębiorca indywidualny może zatrudniać pracowników, pracowników tymczasowych, członków rodziny lub uczniów szkół zawodowych.
Przedsiębiorca indywidualny może prowadzić działalność wymagającą konkretnych uprawnień, jeśli posiada w/w uprawnienia lub zatrudnia osobę posiadająca w/w uprawnienia (w przypadku wielu zakładów lub oddziałów – w każdym z nich).
Przedsiębiorca indywidualny posiadający wiele zakładów lub oddziałów musi rozszerzyć pozwolenie na daną działalność na wszystkie z nich.
Przedsiębiorca indywidualny jest zobowiązany do każdorazowego umieszczenia informacji „przedsiębiorca indywidualny” (egyéni vallalkozó – w skrócie „e.v”) i numeru NIP przy podpisie składanym w związku z jego działalnością gospodarczą. W przypadku śmierci przedsiębiorcy indywidualnego, jego małżonek/małżonka lub uprawniony spadkobierca może kontynuować działalność gospodarczą z wymogiem zgłoszenia w/w faktu w terminie 90 dni do odpowiednich jednostek urzędowych.
Przedsiębiorca indywidualny jest zobowiązany posiadać przynajmniej jedno bieżące konto bankowe w banku działającym w ramach prawa węgierskiego. Należy je odtworzyć max. 15 dni od otrzymania NIP-u.
Prywatni przedsiębiorcy w dalszym ciągu odpowiadają całym swoim majątkiem, w sposób nieograniczony za zobowiązania powstające w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej.
Czasowe zawieszenie działalności
Nowe regulacje umożliwiają czasowe zawieszenie działalności na okres od 1 miesiąca do 5 lat. Powyższą zmianę należy zgłosić na e-formularzu dostępnym na portalu odpowiednich organów poprzez „bramkę petenta”, podając powód i datę zawieszania działalności. Po przyjęciu zawieszenia przez urząd sam powiadomi pozostałe urzędy. Od daty zawieszenia do momentu wznowienia działalności przedsiębiorca indywidualny nie może podejmować żadnych zobowiązań, podpisywać umów czy podejmować się działań w obrębie działalności firmy. Wznowienie działalności należy zgłosić na e-formularzu dostępnym na portalu odpowiednich organów poprzez „bramkę petenta”, załączając odpowiednie dokumenty poświadczające posiadanie odpowiednich i aktualnych uprawnień, jeśli takowe są potrzebne. Urząd zawiadomi pozostałe urzędy o wznowieniu działalności.
Przedsiębiorca indywidualny jest zobowiązany zdać legitymację przedsiębiorcy na czas zawieszenia działalności.
Likwidacja działalności
Działalność przedsiębiorcy indywidualnego może zostać zamknięta przez odpowiednie urzędy, gdy:
Przedsiębiorca indywidualny zgłosi likwidację do odpowiedniego urzędu,nastąpi to z dniem zgłoszenia.
Przedsiębiorca indywidualny założy inną działalność, bądź stanie się członkiem innego przedsiębiorstwa. Jego poprzednia działalność może zostać włączona w nową z odpowiednim zastosowaniem przepisów prawnych.
Z dniem śmierci przedsiębiorcy indywidualnego.
Z dniem uprawomocnienia się decyzji wydanej przez odpowiedni sąd dot. ograniczenia lub odebrania zdolności do czynności prawnych.
Z dniem uprawomocnienia się decyzji wydanej przez Urząd Skarbowy dot. odebrania numeru NIP.
W przypadku wystąpienia okoliczności zawartych w ustawie CXV. z 2009 roku Par.3. Ustęp 2 litera b) oraz c),
Z dniem zakończenia kontroli opisanych w ustawie CXV. z 2009 roku Par.11. Ustęp 3 do 6.
Odpowiednie urzędy są uprawnione do zabronienia kontynuowania działalności:
a) w przypadku wystąpienia uzasadnionych przyczyn uniemożliwiających jej podjęcie lub kontynuowanie.
b) po upływie 5 lat od zawieszenia, jeżeli przedsiębiorca nie podejmuje odpowiednich kroków w celu kontynuowania działalności.
c) jeżeli przedsiębiorca indywidualny żadnej z działalności nie prowadzi zgodnie z przepisami prawa.
Z punktu widzenia osób prowadzących już działalność gospodarczą - z nowymi przepisami nie będą wiązały się żadne obowiązki.
Źródło: Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Budapeszcie