02-09-2025, 23:01
Prace nad poszerzeniem autostrady M1 rozpoczęły się 1 września, ogłosiły Ministerstwo Budownictwa i Transportu (ÉKM) i Węgierska Spółka Koncesyjna ds. Rozwoju Infrastruktury (MKIF) we wspólnym oświadczeniu we wtorek.
Podkreślono, że największa rozbudowa autostrady na Węgrzech rozpocznie się pod nadzorem i przy wsparciu ÉKM. Budowa rozpocznie się od usunięcia roślinności z wewnętrznego pasa rozdzielającego i budowy przejazdów serwisowych, ale prace przygotowawcze trwają już od jesieni ubiegłego roku.
Autostrada nr 1 o długości 78 km między MOP Concó na M0 a węzłem na 94-kilometrze zostanie rozbudowana do 2×3 pasów, plus jeden tak zwany inteligentny pas zatrzymania po każdej stronie, który może być używany jako pełnoprawny pas ruchu i będzie otwarty dla ruchu podczas wypadków, prac remontowych lub dużego natężenia ruchu, tak aby ruch mógł poruszać się po 2×4 pasach między Budapesztem a Győr.
Zgodnie z umową koncesyjną zawartą z państwem węgierskim, odcinek między M0, a Bicske zostanie ukończony do 31 sierpnia 2028 roku, a odcinek do miejsca obsługi podróżnych (MOP) Concó do 31 sierpnia 2029. Autostrada między MOP Concó a Hegyeshalom również zostanie przebudowana ale w późniejszym terminie.
Rozbudowa zostanie przeprowadzona w taki sposób, aby pasy ruchu 2×2 były dostępne dla użytkowników dróg przez cały czas - czytamy w komunikacie.
W celu szybkiego i dokładnego informowania użytkowników dróg, firma MKIF Zrt. uruchomiła we wtorek specjalną stronę internetową poświęconą projektowi rozbudowy autostrady M1 - https://development.mkif.hu/pl/m1[/url]. Zawiera ona wszystkie informacje związane z ruchem drogowym: możliwe zamknięcia węzłów i MOP, aktualne objazdy z mapami, procedury ratownictwa technicznego, punkty zatrzymania awaryjnego i aktualny reżim ruchu. Strona jest stale aktualizowana i dostępna w języku węgierskim, słowackim, ukraińskim, rumuńskim, serbskim, chorwackim, słoweńskim, polskim, tureckim, bułgarskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim.
Podkreślili, że poszerzenie M1 to nie tylko proste dodatnie pasa ruchu, ale coś znacznie bardziej złożonego,
trwają prace systemowe, w wyniku których:
- 72 istniejące przejścia podziemne i wiadukty będą przebudowywane, aby spełnić nowe wymagania dotyczące ich przekroju. Poszerzona trasa po prostu nie zmieściłaby się pod lub nad nimi,
- ponadto 11 istniejących skrzyżowań zostanie zmodernizowanych i zostaną wykonane 4 nowe skrzyżowania wielopoziomowe,
- zostanie przebudowanych 6 skomplikowanych MOP, a pozostałe zostaną powiększone i zmodernizowane,
- powstanie około 300 nowych miejsc parkingowych dla ciężarówek, a także zostaną wykonane miejsca odpoczynku przyjazne rodzinom,
- dwa obiekty inżynieryjne zostaną rozbudowane i zmodernizowane (Bicske, Komárom), a 7 węzłów drogowych zostanie przekształconych w nowoczesne węzły typu rondo,
- zbudowane zostaną nowoczesne systemy odwodnienia i zbiorniki wodne,
- znacznie zwiększona zostanie również długość i wysokość ekranów akustycznych.
Rozbudowa autostrady M1 jest realizowana przez MKIF Zrt. na podstawie umowy koncesyjnej z państwem węgierskim, we współpracy z Ministerstwem Budownictwa i Transportu, z wykorzystaniem kredytów i środków własnych, przy znacznym samofinansowaniu. Największa rozbudowa autostrady od dziesięcioleci jest częścią 10-letniego okresu rozwoju, podczas którego koncesjonariusz rozbuduje 299 kilometrów autostrad M1, M3 i M7 oraz zbuduje 279 kilometrów nowych dróg ekspresowych w latach 2025-2034.
Podkreślono, że największa rozbudowa autostrady na Węgrzech rozpocznie się pod nadzorem i przy wsparciu ÉKM. Budowa rozpocznie się od usunięcia roślinności z wewnętrznego pasa rozdzielającego i budowy przejazdów serwisowych, ale prace przygotowawcze trwają już od jesieni ubiegłego roku.
Autostrada nr 1 o długości 78 km między MOP Concó na M0 a węzłem na 94-kilometrze zostanie rozbudowana do 2×3 pasów, plus jeden tak zwany inteligentny pas zatrzymania po każdej stronie, który może być używany jako pełnoprawny pas ruchu i będzie otwarty dla ruchu podczas wypadków, prac remontowych lub dużego natężenia ruchu, tak aby ruch mógł poruszać się po 2×4 pasach między Budapesztem a Győr.
Zgodnie z umową koncesyjną zawartą z państwem węgierskim, odcinek między M0, a Bicske zostanie ukończony do 31 sierpnia 2028 roku, a odcinek do miejsca obsługi podróżnych (MOP) Concó do 31 sierpnia 2029. Autostrada między MOP Concó a Hegyeshalom również zostanie przebudowana ale w późniejszym terminie.
Rozbudowa zostanie przeprowadzona w taki sposób, aby pasy ruchu 2×2 były dostępne dla użytkowników dróg przez cały czas - czytamy w komunikacie.
W celu szybkiego i dokładnego informowania użytkowników dróg, firma MKIF Zrt. uruchomiła we wtorek specjalną stronę internetową poświęconą projektowi rozbudowy autostrady M1 - https://development.mkif.hu/pl/m1[/url]. Zawiera ona wszystkie informacje związane z ruchem drogowym: możliwe zamknięcia węzłów i MOP, aktualne objazdy z mapami, procedury ratownictwa technicznego, punkty zatrzymania awaryjnego i aktualny reżim ruchu. Strona jest stale aktualizowana i dostępna w języku węgierskim, słowackim, ukraińskim, rumuńskim, serbskim, chorwackim, słoweńskim, polskim, tureckim, bułgarskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim.
Podkreślili, że poszerzenie M1 to nie tylko proste dodatnie pasa ruchu, ale coś znacznie bardziej złożonego,
trwają prace systemowe, w wyniku których:
- 72 istniejące przejścia podziemne i wiadukty będą przebudowywane, aby spełnić nowe wymagania dotyczące ich przekroju. Poszerzona trasa po prostu nie zmieściłaby się pod lub nad nimi,
- ponadto 11 istniejących skrzyżowań zostanie zmodernizowanych i zostaną wykonane 4 nowe skrzyżowania wielopoziomowe,
- zostanie przebudowanych 6 skomplikowanych MOP, a pozostałe zostaną powiększone i zmodernizowane,
- powstanie około 300 nowych miejsc parkingowych dla ciężarówek, a także zostaną wykonane miejsca odpoczynku przyjazne rodzinom,
- dwa obiekty inżynieryjne zostaną rozbudowane i zmodernizowane (Bicske, Komárom), a 7 węzłów drogowych zostanie przekształconych w nowoczesne węzły typu rondo,
- zbudowane zostaną nowoczesne systemy odwodnienia i zbiorniki wodne,
- znacznie zwiększona zostanie również długość i wysokość ekranów akustycznych.
Rozbudowa autostrady M1 jest realizowana przez MKIF Zrt. na podstawie umowy koncesyjnej z państwem węgierskim, we współpracy z Ministerstwem Budownictwa i Transportu, z wykorzystaniem kredytów i środków własnych, przy znacznym samofinansowaniu. Największa rozbudowa autostrady od dziesięcioleci jest częścią 10-letniego okresu rozwoju, podczas którego koncesjonariusz rozbuduje 299 kilometrów autostrad M1, M3 i M7 oraz zbuduje 279 kilometrów nowych dróg ekspresowych w latach 2025-2034.
