M30 do remontu - rzeczywisty termin zakończenia prac nieznany
#21
(21-07-2025, 13:14)Sztasek napisał(a): w planie: 31.X.2025.


Opóźnia się naprawa autostrady M30.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa i Transportu (ÉKM), Bálint Nagy, skrytykował firmę Strabag za przedłużające się prace naprawcze na autostradzie M30.
Z powodu nałożonych przez resort ograniczeń komunikacyjnych wykonawca przekazał jedynie wewnętrzne oświadczenie dla swoich pracowników, w którym wyjaśnił obecny stan projektu oraz przyczyny opóźnień.

Portal telex.hu zapytał Strabag o treść tego pisma. Firma odpowiedziała, że Ministerstwo Budownictwa i Transportu zobowiązało wykonawców projektu do zachowania ścisłej poufności.

„W związku z tym jedynie zamawiający może składać oficjalne oświadczenia dotyczące projektu, a wykonawca może to uczynić wyłącznie za jego uprzednią zgodą” – poinformował Strabag.

Oznacza to, że spółka nie może publicznie wypowiadać się na temat inwestycji bez zgody ministerstwa kierowanego przez Jánosa Lázára.
Z dokumentu skierowanego do pracowników wynika, że proces konsolidacji podłoża – polegający na usuwaniu wody i powietrza z gruntu w celu jego zagęszczenia – przebiega wolniej niż zakładano. Z tego powodu budowa kolejnych warstw konstrukcyjnych drogi nie mogła jeszcze ruszyć, co skutkuje niedotrzymaniem terminu wyznaczonego przez ministra.

W lutym tego roku minister Lázár określił koniec października 2025 roku jako ostateczny termin zakończenia prac na odcinku M30 pomiędzy Miszkolcem a Tornyosnémeti. Odcinek ten został zamknięty już w lutym 2024 roku. Zakładano, że spółki Strabag Építő Kft. i Strabag AG będą miały prawie rok na wykonanie napraw gwarancyjnych drogi.

W piśmie do pracowników Strabag poinformował, że przed zamknięciem odcinka autostrady przeprowadzono niezależne ekspertyzy techniczne. Firma utrzymuje, że uszkodzenia nawierzchni zostały spowodowane wodą w podłożu, która pojawiła się już po zakończeniu prac budowlanych. Źródło wody pozostaje nieznane.

Według raportu, woda pod ciśnieniem zmieniła strukturę gruntu, doprowadzając do jego przemoczenia i rozmiękczenia. W konsekwencji doszło do pęknięć w podłożu i osunięcia nasypu, co spowodowało uszkodzenia nawierzchni oraz systemów odwadniających. Strabag twierdzi, że tego typu zjawisk nie dało się przewidzieć ani na etapie projektowania, ani podczas budowy.

Jak informuje wykonawca, o wynikach badań zostali poinformowani zastępca sekretarza stanu József Pántya oraz operator autostrady MKIF Zrt. Na podstawie wyników badań Strabag odrzucił roszczenie gwarancyjne ministerstwa, przedstawiając jednocześnie trzy różne propozycje naprawy.
Resort – jak twierdzi firma – przez wiele miesięcy nie odpowiedział na te propozycje i nie wydał zgody na rozpoczęcie prac.

Strabag podkreślił też, że ze względu na lokalne warunki geologiczne rozpoczęcie ponownego układania warstw konstrukcyjnych byłoby „nieuzasadnionym ryzykiem technicznym, niezgodnym z zasadami profesjonalnego budownictwa”.

„W związku z tym termin 31 października 2025 r., ogłoszony publicznie przez ministra Jánosa Lázára – bez konsultacji z ekspertami – jest nie do utrzymania. Nasi pracownicy pracują w bezprecedensowym tempie, niemal dzień i noc, aby dotrzymać tego nierealistycznego terminu” – napisano w dokumencie wewnętrznym.

Redakcja telex.hu zwróciła się do Ministerstwa Budownictwa i Transportu z pytaniami w tej sprawie, jednak nie otrzymała odpowiedzi.

Na budowę autostrady M30 przeznaczono 354 miliardy forintów. Już na początku 2024 roku pojawiły się na niej poważne wady. Minister Lázár podkreślał, że autostradę zamknięto ze względów bezpieczeństwa, aby uniknąć zagrożenia dla kierowców. Wciąż jednak nie wiadomo, kiedy prace naprawcze zostaną zakończone.

Źródło: Benjámin Vida / telex.hu
Odpowiedz
#22
Brzmi jakby podczas budowy odkopali jakieś źródełko.
A przynajmniej tak tłumaczą.
Odpowiedz
#23
(21-10-2025, 8:18)Slavekk napisał(a): Brzmi jakby podczas budowy odkopali jakieś źródełko. (...)

Raczej ktoś zawalił badania geotechniczne. Strabag nie jest lubiany przez ministra Lázára. Można w sieci znaleźć jego wypowiedzi o tym gdzie ma się podziać firma jak nie dotrzyma terminu 31.X.br. . W branży budowlanej działają też firmy geniusza od montażu instalacji gazowych, specjalisty od wszystkiego, bankiera i najbogatszego Węgra, może to jest przyczyną niechęci ludzi Orbána do Strabaga.
Odpowiedz
#24
Sprzeczne wieści z terenu Oczko

M30: zostanie dostarczony za kilka dni – Világgazdaság

Dobre wieści nadeszły z autostrady M30, ponieważ prace w Strabag wkrótce zostaną ukończone – ogłosiła na Facebooku Katalin Csöbor, posłanka z tego regionu. Oznakowanie drogowe jest już malowane, warstwa zużycia została ukończona, a barierka również zamontowana.
Prace mają potrwać do 15 grudnia, po czym dotknięty odcinek M30 zostanie przekazany kierowcom.

Ale...
M30 – mimo obietnicy, przekazanie nie będzie prezentem świątecznym – Borsod24
Według raportu władz data wejścia do eksploatacji nie jest jeszcze znana, a nawet po zakończeniu prac wciąż pozostaje do wykonania prace przed przekazaniem zamkniętego odcinka M30.
W odpowiedzi na zapytanie aHanga zastępca sekretarza stanu József Pányta powiedział:
"Obecnie trwa budowa konstrukcji drogowej w ramach naprawy autostrady M30, ale data jej wdrożenia nie jest jeszcze znana." "Po zakończeniu budowy konstrukcji nawierzchni można ustalić dokładniejszą datę przekazania po pomiarach wykonanych przez wykonawcę i ich ocenie."
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek: 4 gości