05-02-2019, 9:04
Kéler Béla, to węgierski kompozytor, dyrygent, żył w XIX w. Urodził się w Bártfa (Bartfeld, Bardejov).
Jego nazwisko niewiele mówi polskim odbiorcom, ale bardzo dobrze znane jest na Węgrzech. Dzięki jednej kompozycji do dziś jest często wspominanym. Dziwnym wydaje się, ale to nie o nim mówi się słuchając trochę młodszej wersji jego czardasza napisanego latem 1858 roku, to „Bártfai emlék csárdás op. 31. C-dur”. Na oryginalnym rękopisie z 1858 roku jest własnoręczne sygnum autora, Kéler Béla.
Dobrze wiadomo, że Kéler przyjaźnił się z Brahmsem. Za zgodą przyjaciela, w 1868 roku Johannes Brahms wykorzystał 32 takty z czardasza „Bártfai emlék…Pamiątka z Bártfa” w „Piątym tańcu węgierskim”, pisząc go w tonacji G-moll.
Dziś w oryginale czardasz „Bártfai emlék”, owe 32 takty mają początek od 1:15 min.
Béla Kéler - Bártfai Emlék Csárdás
Jego nazwisko niewiele mówi polskim odbiorcom, ale bardzo dobrze znane jest na Węgrzech. Dzięki jednej kompozycji do dziś jest często wspominanym. Dziwnym wydaje się, ale to nie o nim mówi się słuchając trochę młodszej wersji jego czardasza napisanego latem 1858 roku, to „Bártfai emlék csárdás op. 31. C-dur”. Na oryginalnym rękopisie z 1858 roku jest własnoręczne sygnum autora, Kéler Béla.
Dobrze wiadomo, że Kéler przyjaźnił się z Brahmsem. Za zgodą przyjaciela, w 1868 roku Johannes Brahms wykorzystał 32 takty z czardasza „Bártfai emlék…Pamiątka z Bártfa” w „Piątym tańcu węgierskim”, pisząc go w tonacji G-moll.
Dziś w oryginale czardasz „Bártfai emlék”, owe 32 takty mają początek od 1:15 min.
Béla Kéler - Bártfai Emlék Csárdás