Czy wiesz, że...
30 stycznia minęła 45 rocznica złożenia wniosku patentowego na kostkkę Rubika, najpopularniejszą zabawkę na świecie
Odpowiedz
Flaga węgierska  ... na jednej ze stacji benzynowych mieszczącej się na Váci út w Budapeszcie można kupić benzynę o specjalnym składzie komponentów. To "Mol Racing Fuel 102+" która jest przeznaczona do silników montowanych w autach sportowych i wyścigowych. Jej cena 890,-Ft/litr.
Odpowiedz
A potem prosto na Hungaroring. Uśmiech
Odpowiedz
.. w poniedziałek 2 marca kolejka zębata w Budapeszcie obchodziła 150 lecie?
Odpowiedz
Niestety nie.
Pozwolenie na budowę kolejki zębatej  zostało wydane 3 lipca 1873 roku, budowa linii zaczęła się natychmiast po otrzymaniu zezwolenia. Pracami kierował Ferenc  Cathry Szaléz. Pierwszy skład wyruszył na trasę  24. czerwca 1874 roku o godzinie 16. Na początku kolej kursowała na trasie Városmajor - Svábhegy. Długość trasy  2883 m, różnica poziomów 264 m. Od 17 maja 1890 roku kolejka zębata kursuje na przedłużonej trasie do  Széchenyi-hegy. Długość trasy zwiększyła się do 3733 m, a różnica poziomów do 315 m. Początkowo kolej była ciągniona przez parowóz.
Odpowiedz
Oczywiście pomyliłem (powtarzając za gazetą) nazwę , chodzi o kolejkę linową na Górę Zamkową - Sikló. Dziękuję za szybką reakcję.
Odpowiedz
Ok, w takim razie podam kilka informacji o kolejce linowej. Informacje pochodzą ze strony  https://sokszinuvidek.24.hu i węgierskiej Wikipedii. .

W 1867 roku hrabia Ödön Széchenyi, na przykładzie francuskiego Lyon'u, zaproponował wybudowanie kolejki górskiej o napędzie linowym (rozwiązanie podobne do kolejki na Gubałówkę) kursującej w Budzie po stoku góry Zamkowej od strony Dunaju. Jego inicjatywa została szybko zaakceptowana ponieważ na górze Zamkowej miały swoje siedziby prawie wszystkie urzędy. Na górę nie można było dojechać żadnym środkiem publicznej komunikacji. Prace budowlane rozpoczęły się w 1868 roku i trwały do 1870 roku. Koszt inwestycji wyniósł 182 300 forintów. 
Długość trasy wynosiła 95 metrów, różnica poziomów 50,55 m, nachylenie trasy 30 stopni. Dolna stacja znajdowała się na placu Ádáma Clark obok tunelu, górna na zamku na placu Szent György. Dwa wagony zmontowane z 3 elementów w układzie schodowym pozwalały na podróż 24 pasażerów. Wagony zbudowano w wiedeńskim zakładzie Spiering.  Napęd parowy o mocy 35 koni mechanicznych zakupiono także w wiedeńskiej firmie  Tódo Schulz'a. Kotły parowe dostarczyła węgierska firma  - Első Magyar Gépgyár.
Napęd parowy został zainstalowany na dolnej stacji. Kolejka posiadała blokadę przed ewentualnym uwolnieniem się wagonów w przypadku awarii.
Kolejka rozpoczęła swoja służbę 2 marca 1870 roku.
Cena biletu w pierwszej klasie wynosiła 6 krajcarów, w drugiej klasie 4 krajcary. Była to druga na świecie kolejka górska z napędem linowym. Kolejka była nie tylko popularna ale i bezpieczna. W jej 75 letniej historii odnotowano tylko jeden wypadek (w 1896 roku) spowodowany błędem ludzkim. Od tamtej pory skasowano miejsca stojące. Sukces kolejki spowodował powstanie planów podobnych rozwiązań  z  placu Döbrentei do Citadelli na górze Gellért'a oraz pomiędzy Tabán i Svábhegy, jednak te projekty nigdy nie zostały (NIESTETY) zrealizowane.
Z uwagi na dużą ilość podróżnych pojawiła się potrzeba wymiany napędu na elektryczny. W 1943 roku kolejka przewiozła dwa miliony pasażerów.
Podczas oblężenia Budapesztu 20 grudnia 1944 roku bomba trafiła w górna stację i wagon. Pozostałe urządzenia bezużytecznej kolejki rozebrano, szyny zdemontowano. Co kilka lat powracano bezskutecznie do pomysłu odbudowy kolejki . Kolejka powróciła do "służby" 4. czerwca 1986 roku.
W 1987 roku kolejka została wpisana na światową listę dziedzictwa UNESCO.
Kolejkę napędza silnik elektryczny o mocy 54 kW. Start i zatrzymanie odbywa się automatycznie. Napęd z kołem o średnicy 3 metrów został zamontowany na górnej stacji. Kolej wyposażono w  tzw. sprężynowy układ hamulcowy, który zatrzyma wagony w przypadku pęknięcia liny. Dopuszcza maksymalna prędkość wagonów 3m/sekundę, jednak na wniosek podróżnych została ona obniżona do 1,5 m/sekundę. Wagony posiadają nazwy Margit (jeździ po trasie północnej) i  Gellért, który kursuje po trasie południowej. W 2009 roku wagony przeszły generalny remont.

Warto wiedzieć, że są co najmniej trzy środki komunikacji publicznej, które na Węgrzech pojawiły się jako drugie na świecie.
Należą do nich:
- kolejka górska na górę Zamkową
- kolejka zębata w Budapeszcie
- linia metra M1
Odpowiedz
Zwrot Węgrom Korony Świętego Stefana przez USA i prezydenta Jimmiego Cartera:
Najcenniejsza naddunajska relikwia narodowa, łącząca w nietypowy sposób elementy łacińskie i greckie, została 6 stycznia 1978 roku powitana na lotnisku w Budapeszcie.                  .

Wystawioną w Muzeum Narodowym relikwię (obecnie znajduje się ona w gmachu parlamentu) w dwa dni w niewielkim przecież kraju obejrzało ponad 2 mln zwiedzających                       
Odpowiedz
Dziś 23 marca. Dzień Przyjaźni Polsko-Węgierskiej  Wino
Węgierski Parlament uchwałą z dnia 12 marca 2007 r., Polski Sejm uchwałą z dnia 16 marca 2007 r., 
ogłosiły dzień 23 marca Dniem Przyjaźni Polsko-Węgierskiej.
Odpowiedz
Film animowany o słynnym węgierskim piłkarzu Ferencu Puskasu jest od środy dostępny na stronie internetowej portalu Nemzeti Sport (Sport Narodowy) Online. 1 kwietnia to dzień urodzin Puskasa.

Siedmiominutowa animacja w reżyserii Csaby Gellara zatytułowana „Braciszek Puskas i jego przyjaciele” opowiada o dziecięcych przygodach piłkarza i powstawała przez blisko rok. Ma ona stanowić pilotażowy odcinek serialu animowanego poświęconego Puskasowi – powiedział agencji MTI nadzwyczajny i pełnomocny ambasador ds. tradycji węgierskiej piłki nożnej oraz międzynarodowej prezentacji dziedzictwa Puskasa, Gyoergy Szoelloesi.FF
Gazeta Prawna: https://sport.dziennik.pl/pilka-nozna/ar...skasu.html
Odpowiedz


Podobne wątki&hellip
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Budzińskie czy Budańskie? Waldek 7 6,090 09-09-2012, 21:34
Ostatni post: moziba
  Budapesztańska czy Budapeszteńska Nadályi gróf 2 4,064 02-05-2012, 23:46
Ostatni post: fvg



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 6 gości