25-08-2022, 19:03
Od 1 września firma Magyar Közút przekaże eksploatację 1237 km odcinków dróg szybkiego ruchu na 35 lat pięciu firmom, które wygrały przetarg w wyniku ogłoszonej wcześniej przez rząd procedury koncesyjnej.
Według Rtl.hu, poniższe prywatne firmy będą obsługiwać węgierskie autostrady:
MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
AKA Alföldi Koncessziós Autópálya Zrt.
M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt.
M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt.
MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.
Magyar Közút będzie nadal eksploatować 291 km dróg szybkiego ruchu i w przyszłości będzie wykonywać zadania związane z utrzymaniem 31 000 km głównych i bocznych dróg krajowych.
Obok koncesji na eksploatację dróg szybkiego ruchu rozstrzygnięto też drugą koncesję dotycząca autostrad, którą wygrał Themis Private Equity Fund powiązany między innymi z Lőrincem Mészárosem (najbogatszy człowiek na Węgrzech, przedsiębiorca, który zaczynał jako monter instalacji gazowych, kolega premiera) .
W ramach tej koncesji mają być wykonane poniższe zadania:
Budowa nowych dróg o długości 317 km do 2032 roku
Poszerzenie istniejących dróg na długości 265 km w ciągu pierwszych 10 lat
Eksploatacja i utrzymanie dróg długości 1044 km do końca trwania koncesji.
Komisja Europejska już bada, czy te outsourcingi zadań naruszają prawo UE.
Według Rtl.hu, poniższe prywatne firmy będą obsługiwać węgierskie autostrady:
MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
AKA Alföldi Koncessziós Autópálya Zrt.
M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt.
M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt.
MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt.
Magyar Közút będzie nadal eksploatować 291 km dróg szybkiego ruchu i w przyszłości będzie wykonywać zadania związane z utrzymaniem 31 000 km głównych i bocznych dróg krajowych.
Większość dróg na terenie miejscowości, łącznie ponad 140 tys. kilometrów, jest nadal zarządzana przez samorządy.
W Budapeszcie główne i publiczne szlaki komunikacyjne utrzymuje firma Budapest Közút Zrt., która jest spółką samorządowych władz stołecznych, a pozostałe drogi należą do władz dzielnicowych.
W Budapeszcie główne i publiczne szlaki komunikacyjne utrzymuje firma Budapest Közút Zrt., która jest spółką samorządowych władz stołecznych, a pozostałe drogi należą do władz dzielnicowych.
35-letni mandat był wcześniej krytykowany zarówno przez opozycję, jak i ludność cywilną, ponieważ postrzegano go jako cementowanie potęgi Fideszu. Obraz byłby wyraźniejszy, gdyby wyliczenia, na podstawie których podjęto decyzję, zostały opublikowane, dzięki czemu można by się dowiedzieć, czy przynajmniej według wyliczeń rządu podatnicy zyskają na tym rozwiązaniu. Dlatego Transparency International wytoczyło pozew w celu upublicznienia wyliczeń, ale Kancelaria Premiera pod przewodnictwem Antala Rogána, która decyduje o koncesji, nie opublikowała jeszcze dokumentów – mimo niewiążącego wyroku sądu.
Obok koncesji na eksploatację dróg szybkiego ruchu rozstrzygnięto też drugą koncesję dotycząca autostrad, którą wygrał Themis Private Equity Fund powiązany między innymi z Lőrincem Mészárosem (najbogatszy człowiek na Węgrzech, przedsiębiorca, który zaczynał jako monter instalacji gazowych, kolega premiera) .
W ramach tej koncesji mają być wykonane poniższe zadania:
Budowa nowych dróg o długości 317 km do 2032 roku
Poszerzenie istniejących dróg na długości 265 km w ciągu pierwszych 10 lat
Eksploatacja i utrzymanie dróg długości 1044 km do końca trwania koncesji.
Komisja Europejska już bada, czy te outsourcingi zadań naruszają prawo UE.