Péter Magyar, Przewodniczący partii Tisza, pisze na Facebook do ministra odpowiedzialnego min. za komunikację krajową.
Oto 16-punktowa lista opisująca katastrofalną sytuację MÁV:
- Wystarczy! - powiedział Péter Magyar, który zauważył również, że jedna z największych stacji kolejowych w kraju nie tylko nie ma cyfrowego systemu sterowania zwrotnicami, ale nawet nie jest zautomatyzowana, od 1929 r. sterowanie zwrotnicami odbywa się ręcznie.
Źródło: 24.hu - László Török
Panie ministrze Lázár, miał pan 14 lat, nieograniczoną władzę, tysiące miliardów unijnych funduszy. Węgierskie Koleje Państwowe (MÁV) nie tylko się nie rozwinęły, ale pogrążyły w bezprecedensowym kryzysie. Pięciopunktowe plany działania tutaj nie wystarczą - napisał w sobotę Péter Magyar w poście na Facebooku do ministra transportu.
Przewodniczący partii Tisza wymienił 16 punktów kryzysu w organizacji transportu kolejowego. Polityk odniósł się do niezrównoważonych warunków pracy pracowników kolei.
Magyar zwrócił uwagę, że podczas gdy w całej Europie budowane są koleje dużych prędkości, w ubiegłym roku ograniczenie prędkości na najważniejszej linii kolejowej wynosiło 30 km/godz. Tymczasem rozwój i utrzymanie infrastruktury kolejowej często odbywa się za cenę kilkakrotnie wyższą niż cena rynkowa i poziom cen w krajach sąsiednich.
Magyar zwrócił uwagę, że podczas gdy w całej Europie budowane są koleje dużych prędkości, w ubiegłym roku ograniczenie prędkości na najważniejszej linii kolejowej wynosiło 30 km/godz. Tymczasem rozwój i utrzymanie infrastruktury kolejowej często odbywa się za cenę kilkakrotnie wyższą niż cena rynkowa i poziom cen w krajach sąsiednich.
Oto 16-punktowa lista opisująca katastrofalną sytuację MÁV:
- Około trzy miliony minut, czyli pięć lat i osiem miesięcy spóźniły się łącznie pociągi MÁV w 2023 r. Jest to najgorszy wyniki od czasu wprowadzenia metodologii obliczeń w 2017 r., przy czym opóźnienia poniżej sześciu minut nie są nawet uwzględniane w statystykach.
- W tym tygodnie zdarzyło się, że wszystkie trzy główne dworce kolejowe nie były dostępne dla podróżnych.
- Nieprzewidywalność kolei powoduje niedogodności i problemy w pracy dla wielu naszych współobywateli. Coraz więcej osób traci pracę z powodu opóźnień na kolei.
- Znaczna liczba pracowników kolei jest zmuszona do pracy w niedopuszczalnych warunkach (czasami temperatury w lokomotywach, wagonach i pomieszczeniach dla załogi przekracza 50 stopni Celsjusza, pracownicy kolei zmuszeni są do "odpoczynku" w pomieszczeniach bez toalet, na rozklekotanych, zapluskwionych kanapach).
- W 2024 r., dwadzieścia lat po naszym przystąpieniu do UE, wiele budynków dworcowych i usługowych Węgierskich Kolei Państwowych jest w opłakanym, zagrażającym życiu stanie.
- Rząd wydaje ogromne sumy na prestiżowe inwestycje kolejowe, podczas gdy w dużej części kraju na pasażerów czekają 50-60-letnie lokomotywy i wagony. Nie wspominając o kolejkach HÉV.
- Znaczna część toalet w MÁV nie spełnia nawet najbardziej podstawowych wymogów higienicznych, podczas gdy Wy wydajecie dziesiątki miliardów forintów na ich "sprzątanie " i ochronę oligarchom z Krajowego Systemu Przestępczego.
- Na liniach MÁV w całym kraju widzimy stosy śmieci i pola metrowych ambrozji, co jest niezgodne z obowiązującymi przepisami i zagraża zdrowiu milionów naszych współobywateli.
- Uważacie się za przyjaciół prowincji i zamykacie jena po drugiej prowincjonalne linie kolejowe.
- Poświęcacie swoją energię, podobnie jak resort zdrowia, na zakazy fotografowania i nagrywania wideo na terenie kolei oraz na udostępnianie wszędzie publikacji propagandowych NER, zamiast na dostosowanie kolei do pełnienia ich podstawowych funkcji publicznych.
- W 2024 r. zdecydowana większość linii, pociągów, przejść podziemnych, wiaduktów i budynków kolejowych nie jest pozbawiona barier, więc miliony naszych współobywateli na wózkach inwalidzkich, osób starszych lub pchających wózki dziecięce zostaną pozbawione możliwości korzystania z transportu kolejowego.
- Podczas gdy w całej Europie budowane są koleje dużych prędkości, w zeszłym roku na najważniejszej linii kolejowej mieliśmy ograniczenie prędkości do 30 km/h. Są linie, na których średnia prędkość jest niższa niż 170 lat temu. Jest taka linia na której wysportowany rodak na odcinku 20 kilometrów wyprzedza kursujący po niej pociąg.
- Wzrasta, z powodu braku niezbędnej konserwacji, ryzyko wypadków na liniach MÁV.
- Rozwój i utrzymanie infrastruktury kolejowej często odbywa się za cenę kilkakrotnie wyższą niż cena rynkowa i poziom cen w krajach sąsiednich. Różnica setek miliardów forintów trafiła do oligarchów Narodowego Systemu Przestępczego, a brak tych funduszy uniemożliwia nawet najbardziej niezbędny rozwój kolei.
- Unia Europejska zapewnia państwom członkowskim ogromne środki na rozwój kolei. Zamiast rozpocząć ważne projekty rozwojowe z funduszy UE dwa lata temu, spaliliście setki miliardów forintów publicznych pieniędzy na ołtarzu antyunijnej propagandy i nie podejmujecie niezbędnych działań antykorupcyjnych, w wyniku czego nasz kraj traci fundusze rozwojowe.
- Zatrzymaliście prawie każdy istotny, wcześniej planowany i obiecany rozwój jednocześnie wyrzucacie setki miliardów forintów dla swoich przyjaciół.
- Wystarczy! - powiedział Péter Magyar, który zauważył również, że jedna z największych stacji kolejowych w kraju nie tylko nie ma cyfrowego systemu sterowania zwrotnicami, ale nawet nie jest zautomatyzowana, od 1929 r. sterowanie zwrotnicami odbywa się ręcznie.
Źródło: 24.hu - László Török