29-07-2012, 20:33
Zgodnie ze złożoną wcześniej w rockmaratonowym temacie obietnicą, zakładam temat o podróżowaniu kolejami węgierskimi. Zapraszam wszystkich do prostowania, jeśli coś przekręciłam oraz dodawania cennych informacji. Ja ze swej strony postaram się dodawać informacje, jeśli dowiem się czegoś później. Można również pytać, choć nie obiecuję odpowiedzi na bieżąco.
Tytułem wstępu powiem, że na Węgrzech przewozem pasażerów zajmuje się spółka MÁV-START Zrt. (Magyar Államvasutak – Węgierskie Koleje Państwowe), a na zachodzie kursujące również do Austrii GYSEV Zrt. (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút – Kolej Győr-Sopron-Ebenfurt, a po niemiecku: Raab–Oedenburg–Ebenfurter Eisenbahn AG, w skrócie Raaberbahn). Więcej przewoźników nie stwierdziłam (wiadomo, że do miejscowości przygranicznych będą dojeżdżać również pociągi z krajów sąsiednich), ale jeśli okazałoby się, że to jakieś niedopatrzenie, to poprawię.
Możemy spotkać się z pociągami następujących typów (mam nadzieję, że nic mi nie umknęło):
W odróżnieniu od naszych kolei widać od razu, że system jest bardziej przejrzysty, nie ma miliarda przewoźników, każdego z kilkoma typami pociągów.
Bilety
Bilet na pierwsze cztery wymienione typy pociągów kosztuje tyle samo i zależy wyłącznie od długości trasy! Na InterCity trzeba oczywiście wykupić jeszcze miejscówkę, której cena zależy od pociągu i jego trasy (http://www.mav-start.hu/res/felaras_vona...16-tol.pdf).
Jeśli chodzi o pociągi międzynarodowe, można kupić szereg promocyjnych biletów do różnych krajów, niektóre w całkiem przyzwoitych cenach. Na stronie MÁVu jest przedstawiona szeroka oferta biletów do różnych krajów. Jest również możliwość zakupu niektórych biletów międzynarodowych przez internet (nie to, co u nas...) – otrzymuje się wtedy kod, który należy wpisać na dworcu do automatu biletowego, który drukuje zamówiony bilet. W ten sposób można zakupić również bilety w komunikacji krajowej, można także wydrukować je samemu w domu (nie sprawdzałam jeszcze czy wszystkie).
Bilety są nieco droższe niż u nas jeśli chodzi o pociągi osobowe, przyspieszone i pospieszne, a tańsze na Intercity.
Tabelka z cenami biletów normalnych: http://www.mav-start.hu/utazas/tarifa_20...&chapter=0
Tabelka z cenami biletów za przewóz rowerów i zwierząt: http://www.mav-start.hu/utazas/tarifa_20...chapter=10
Poza tym pociągami osobowymi, pospiesznymi i przyspieszonymi można jeździć także z budapeszteńskimi biletami długoterminowymi (Budapest Bérlet). Jeśli jedziemy dalej, można kupić bilet od stacji na granicy Budapesztu – wychodzi wtedy trochę taniej.
Zniżki
O dziwo, polscy studenci mogą liczyć na 50% zniżki w kolejach węgierskich! Informacja o tym jest jednak na tyle tajemnicza, że doczytać ją można tylko przekopując się przez węgierskojęzyczny GYIK (FAQ), ew. pytając panią w kasie na dworcu. Do zniżki studenckiej są upoważnione osoby, które posiadają legitymację studencką wystawioną w kraju UE, zawierającą imię, nazwisko, zdjęcie, nazwę uczelni i coś, na podstawie czego można stwierdzić jej ważność – tak jak u nas naklejka (nie wiem, jak patrzą na stare legitymacje z pieczątkami). To działa naprawdę, choć konduktorzy patrzą czasem z przerażeniem w oczach na legitymację z dużą ilością słowiańskich znaków.
Uwaga! Legitymacja ISIC nie uprawnia do zniżek!
Poza tym każdy obywatel UE do 26. roku życia może w weekendy (od piątku o 10 do północy w niedzielę, a także wymienione gdzieś na stronie dni świąteczne) podróżować ze zniżką 33%.
Tu jest przedstawiona tabelka ze wszystkimi zniżkami: http://www.mav-start.hu/utazas/kedvezmen...120101.php
Stacje
W przeciwieństwie do polskiego zwyczaju, na Węgrzech w nazwie stacji nie zawsze widnieje nazwa miasta, w którym się znajduje. Np. zarówno stacje i przystanki Budapest-Déli, Budapest-Keleti jak i Kelenföld, Budatétény czy Angyalföld znajdują się w granicach Budapesztu.
Tabor
Na wielu trasach kursują nowe elektryczne albo spalinowe zespoły trakcyjne z klimatyzacją i nowymi, ładnymi toaletami. Pociągi są zwykle wystarczająco długie, żeby pomieścić wszystkich podróżnych (jeszcze nigdy na Węgrzech nie spotkałam się z tym, żeby dla kogoś brakło miejsca siedzącego, co w naszym TLK jest w zasadzie normą, przynajmniej na tych trasach, na których jeżdżę) i jeżdżą stosunkowo często.
Tytułem wstępu powiem, że na Węgrzech przewozem pasażerów zajmuje się spółka MÁV-START Zrt. (Magyar Államvasutak – Węgierskie Koleje Państwowe), a na zachodzie kursujące również do Austrii GYSEV Zrt. (Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút – Kolej Győr-Sopron-Ebenfurt, a po niemiecku: Raab–Oedenburg–Ebenfurter Eisenbahn AG, w skrócie Raaberbahn). Więcej przewoźników nie stwierdziłam (wiadomo, że do miejscowości przygranicznych będą dojeżdżać również pociągi z krajów sąsiednich), ale jeśli okazałoby się, że to jakieś niedopatrzenie, to poprawię.
Możemy spotkać się z pociągami następujących typów (mam nadzieję, że nic mi nie umknęło):
- személyvonat – osobowe – zatrzymują się na każdym przystanku;
- sebesvonat – nazwijmy je przyspieszonymi – o ile dobrze zaobserwowałam, zatrzymują się w okolicach Budapesztu na najważniejszych przystankach, a kiedy odjeżdżają dalej – już na wszystkich;
- gyorsvonat – pospieszne – tu też nie mam całkowitej pewności, ale wygląda mi na to, że one zatrzymują się rzadziej niż osobowe i przyspieszone;
- InterCity – pociągi ekspresowe z minimalną liczbą postojów i rezerwacją miejsc;
- EuroCity – międzynarodowe pociągi ekspresowe;
- RailJet – nowoczesne międzynarodowe pociągi ekspresowe (Austria, Niemcy);
- EuroNight - nocne pociągi międzynarodowe.
W odróżnieniu od naszych kolei widać od razu, że system jest bardziej przejrzysty, nie ma miliarda przewoźników, każdego z kilkoma typami pociągów.
Bilety
Bilet na pierwsze cztery wymienione typy pociągów kosztuje tyle samo i zależy wyłącznie od długości trasy! Na InterCity trzeba oczywiście wykupić jeszcze miejscówkę, której cena zależy od pociągu i jego trasy (http://www.mav-start.hu/res/felaras_vona...16-tol.pdf).
Jeśli chodzi o pociągi międzynarodowe, można kupić szereg promocyjnych biletów do różnych krajów, niektóre w całkiem przyzwoitych cenach. Na stronie MÁVu jest przedstawiona szeroka oferta biletów do różnych krajów. Jest również możliwość zakupu niektórych biletów międzynarodowych przez internet (nie to, co u nas...) – otrzymuje się wtedy kod, który należy wpisać na dworcu do automatu biletowego, który drukuje zamówiony bilet. W ten sposób można zakupić również bilety w komunikacji krajowej, można także wydrukować je samemu w domu (nie sprawdzałam jeszcze czy wszystkie).
Bilety są nieco droższe niż u nas jeśli chodzi o pociągi osobowe, przyspieszone i pospieszne, a tańsze na Intercity.
Tabelka z cenami biletów normalnych: http://www.mav-start.hu/utazas/tarifa_20...&chapter=0
Tabelka z cenami biletów za przewóz rowerów i zwierząt: http://www.mav-start.hu/utazas/tarifa_20...chapter=10
Poza tym pociągami osobowymi, pospiesznymi i przyspieszonymi można jeździć także z budapeszteńskimi biletami długoterminowymi (Budapest Bérlet). Jeśli jedziemy dalej, można kupić bilet od stacji na granicy Budapesztu – wychodzi wtedy trochę taniej.
Zniżki
O dziwo, polscy studenci mogą liczyć na 50% zniżki w kolejach węgierskich! Informacja o tym jest jednak na tyle tajemnicza, że doczytać ją można tylko przekopując się przez węgierskojęzyczny GYIK (FAQ), ew. pytając panią w kasie na dworcu. Do zniżki studenckiej są upoważnione osoby, które posiadają legitymację studencką wystawioną w kraju UE, zawierającą imię, nazwisko, zdjęcie, nazwę uczelni i coś, na podstawie czego można stwierdzić jej ważność – tak jak u nas naklejka (nie wiem, jak patrzą na stare legitymacje z pieczątkami). To działa naprawdę, choć konduktorzy patrzą czasem z przerażeniem w oczach na legitymację z dużą ilością słowiańskich znaków.
Uwaga! Legitymacja ISIC nie uprawnia do zniżek!
Poza tym każdy obywatel UE do 26. roku życia może w weekendy (od piątku o 10 do północy w niedzielę, a także wymienione gdzieś na stronie dni świąteczne) podróżować ze zniżką 33%.
Tu jest przedstawiona tabelka ze wszystkimi zniżkami: http://www.mav-start.hu/utazas/kedvezmen...120101.php
Stacje
W przeciwieństwie do polskiego zwyczaju, na Węgrzech w nazwie stacji nie zawsze widnieje nazwa miasta, w którym się znajduje. Np. zarówno stacje i przystanki Budapest-Déli, Budapest-Keleti jak i Kelenföld, Budatétény czy Angyalföld znajdują się w granicach Budapesztu.
Tabor
Na wielu trasach kursują nowe elektryczne albo spalinowe zespoły trakcyjne z klimatyzacją i nowymi, ładnymi toaletami. Pociągi są zwykle wystarczająco długie, żeby pomieścić wszystkich podróżnych (jeszcze nigdy na Węgrzech nie spotkałam się z tym, żeby dla kogoś brakło miejsca siedzącego, co w naszym TLK jest w zasadzie normą, przynajmniej na tych trasach, na których jeżdżę) i jeżdżą stosunkowo często.